Wednesday, August 18, 2010

Comel...

Assalamualaikum n selamat pagi semua. Hari ni aku nk bercerita tentang progress terbaru Alif. Semalam 17/8/2010, buat pertama kalinya aku dapat lihat Alif ketawa melekek. Soooooooo cute...tp sayang aku x dapat nk attach gmbr dlm ni sbb aku x snap gmbr dia pon. Sbbnya akulah penyebab dia ketawa melekek.

Kisahnya bermula begini. Semalam sementara nk tunggu masuk isya' , aku yg masih bertelekung melipat kain yg menggunung tinggi. Mr. Hubby letak Alif depan aku di atas toto. Kedudukan toto tu agak jauh jugak (dlm 2 meter) dr aku. So sambil melipat kain aku 'berborak' dengan Alif. (Mr. Hubby turun ke bwh sbb nak ambil air utk Alif).

Dalam longgokan kain tu, ade tudung yg aku dh guna (alaaa tudung basahan aku tu, xtau mcmn boleh tercampur dgn kain3 lain tu). Dgn malasnya aku pon mencampak tudung tu ke tmpt sangkut yg terletak b'dekatan dengan tmpt melipat baju tu. Tp tudung tu jatuh. Tiba3 aku dgr suara ketawa melekek dr Alif, tp lepas tu dia terdiam mcm tergamam (agaknya dia pon terperanjat dia ketawa kuat mcm tu...hihi). Alamak.......dia dh pandai ketawa. Sooooooo cute. Aku ingat tu tindakan reflek dr Alif, so aku ulang perbuatan yg sama. Dan benar, Alif dh pandai ketawa melekek sbb dia keeps ketawa melekek bila aku ulang dan ulang dan ulang perbuatan mencampak tu (eventhough without tudung tu lg). Mr.Hubby yg melihat scene tu pon amazed dgn Alif new skills.

Ya Allah, sungguh aku bersyukur dengan perkembangan terbaru ni. Dan utk pengetahuan semua, Alif dh expert berborak dgn semua org yg menegurnya dan lg sudah pandai tersenyum bila nmpk aku. Aku jatuh cinta sekali lagi.....

Mama dan Papa sayang Alif dunia akhirat. Doaku agar Alif menjadi anak yg soleh, taat dan bijak. Amiin...

Sunday, August 8, 2010

Masa




Sejak balik bekerja selepas cuti panjang, masa tidur aku pun sudah berubah. Bangun seawal 5 pagi, susukan Alif dan pamkan sedikit "susu segar" dalam botol utk bekalan pagi untuk Alif. Kemudian aku akan siapkan bekalan EBM dan bekal baju utk Alif. Jikalau ada lebihan lauk semalam, aku akan panaskan utk bekalan aku ke opis pulak. Dalam pukul 6 pagi, jika Alif jaga aku akan susukan sekali lagi dan layan "borak" dengan dia. Ikutkan hati macam malas nak ke opis bila tgh syok berborak dengan Alif (huhu~). Setelah siap semuanya, aku ke opis dalam pukul 6.40 pagi. Alif, papa yang hantar ke rumah pengasuh (sbb papa kata kesian nak hantar Alif awal sangat kalau aku yang hantar). Aku jemput Alif balik waktu petang (sbb papa kata Alif dpt balik awal kalau aku yang ambil, dalam pukul 5.30 Alif dah ada kat rumah).

Jika sempat, aku akan masak. Malam Alif tido lammmmbat (huhu~). Paling awal pukul 9.30 malam tapi selalunya pukul 10.30-11.30 malam (pukul 12 pon ade hehehehe). Alif mengantuk, pelupuk mata tebal tapi dia tahan matanya dari tido sbb nak berborak dengan aku or papa dia. Bila dah mengantuk sangat, tapi mata masih ditahan3 dari tido, mulalah Alif menangis. Sesi "mengempeng" pon bermula (konon3 utk tidokan Alif....tapi selalunya aku yang tertidur dlu sebelum Alif - hehehhe).

Dan jadual ini akan berulang semula bila sampai pukul 5 pagi.

Friday, August 6, 2010

Hadiah dari Tuhan

Setelah menyepikan diri hampir 5 bulan (atau lebih) kini aku kembali. Kembali dengan rekabentuk rumah yg baru dan penampilan diri aku yg baru juga....hehehe...

Buat kawan3 yang belum tahu dan yang dah tahu, Alhamdulillah tanggal 23/5/2010 tepat pukul 11.17pm aku selamat melahirkan Muhammad Alif bin Danial Hafiz Ling. Lahir secara pembedahan. Syukur semuanya selamat (wlw dalam hati ade rasa tidak puas hati), namun syukur aku dan anak sihat. Cepat 5 hari dari tarikh jangkaan, Alif (panggilan manja dia) tak sabar nak jumpa mama dan papa dia.
Jika ada yang ingin bertanya apa perasaan aku setelah bergelar mama, ibu, mak, ummi...? Memang tak dapat aku gambarkan. Semasa di atas meja pembedahan,saat mendengar tangisan Alif buat pertama kali, aku macam terawang3. Macam tidak percaya. Suara tangisan Alif sangat halus. Manja. Dan dia menangis sekejap sahaja. Kemudian Nurse tunjukkan Alif pada aku (masa aku tengah dijahit) . Aku tak dapat sentuh Alif, memegangnya apa lagi. Rasa air mata mahu mengalir tapi tak dapat. Keluar dari OT, nurse letakkan Alif atas dada. Alif renung aku dan aku renung Alif. Alif tak berkelip mata. Mulut comelnya menghisap susu dengan perlahan. Tapi aku masih tidak dapat menyentuh Alif (sbb ada drip bottle kat kedua3 belah tangan aku). Perasaan aku masih berbaur. Rasa tidak percaya, syukur, gembira, sedih dan bermacam lagi. "Allah, inilah dia anak yang kukandung selama 9 bulan. Inilah dia rasa cinta aku dan suami".
"Ya Allah, syukur padaMU. Hadiah dariMu ini sangat berharga. Hadiah ini adalah amanah dariMu".