Tuesday, September 6, 2011

Tangan-tangan dan kaki-kaki kecil

Alhamdulillah, semalam malam mr.Hubby bawa aku pergi Pusat Pakar Bersalin Tebrau yang terletak di Mount Austin. Lama dah lalu depan klinik ni, tapi tak pernah singgah. Dulu masa Alif, check-up dibuat kat Pusat Pakar Perbidanan & Klinik Wanita di Century. Kali ni cari yang dekat sikit dengan rumah. Masa sampai di klinik tu, ada 4 orang sedang menunggu giliran. Dalam hati, hmmm..."mesti kejap je tunggu ni". Sbb...? Sebabnya masa buat check-up di Century dulu, walau orang yang menunggu lebih dari 10 orang, masa diambil sangat singkat. Dalam masa setengah jam dah selesai semua. Doktor tu checked tak sampai 5 minit. Tapi bayaran dalam rm60-rm80. Semalam, lepas daftar tunggu punya tunggu punya tunggu tapi nama tak dipanggil-panggil jugak. 4 orang yang menunggu giliran awal dari aku pun sama. "Doktor ni dah sampai ke belum?"

Alif pula, mana boleh duduk 1 tempat lama-lama. Aku pula lupa bawa toys dia. Dia pula tengah asah bakat berjalan dia. Mana nak duduk diam. Mulut pun dok berceriau panggil orang sana panggil orang sini. Lama-lama dia bosan....kesian Alif.

Lebih kurang pukul 9.30 malam baru nama aku dipanggil (sampai kat klinik tu sebelum pukul 8 lagi)....Bila masuk, Doktor yang ada sangat lemah lembut. Lelaki cina. Kemudian Doktor tu minta aku baring. Nak scan Baby. Lama betul Doktor tu scan. Dia tunjuk tangan dan kaki Baby. Dia tunjuk kepala dan badan Baby. Dia tunjuk perut dan badan Baby. Dia tunjuk tulang peha dan tulang lengan Baby. Berat Baby baru 245gram. Aku tanya Doktor boleh tengok gender Baby tak...beria-ia Doktor tu cari. Mula-mula kaki Baby berlipat. Memang tak dapat tengoklah. Kemudian aku tengok Baby mula tendang-tendang kecil dan Doktor ambil peluang tu untuk cari. Tapi umbical cord Baby halang pula. Takpelah. Tak dapat tahu gender Baby lagi pun takpelah. Yang penting aku dan mr.Hubby dapat tengok Baby dah form into a good shape. Sudah lengkap semuanya. Maha Suci Allah.

Tak sabar nak datang untuk next check-up. Bayaran? Murah sedikit dari Century. Rm50. Tapi aku amat berpuas hati dengan cara Doktor tu treat. Kira worth it dengan duit. Walaupun masa menunggu tu amatlah lama.

Dalam perjalanan balik, aku bisik di telinga Alif moga dia menjadi abang yang penyayang kepada adiknya. Berulang-ulang kali aku bisik di telinganya. Alif tetap anak mama nombor 1. Baby anak mama nombor 2. Mama sayang anak-anak mama....

4 comments:

s.a.h said...

Maity..congrates!!
sukanya.. :D

Marriatyi Morsin said...

asmah...dh 4 bulan lebih. alhamdulillah dipermudahkan masa ramadhan baru-baru ni. tak perlu ganti puasa.

Anonymous said...

Btul sis..doc tu mmg sgt pelembut. Puas ati dgn lyanan die kan..

Unknown said...

salam sis .. sape ade pngalaman check up bulanan dekat klinik tu harga berapa .. dokter NG kn name dokte tu .. dlu mase 1st pregnant sy gugur sy g klinik tu layanan mmg tbaik

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers