Wednesday, September 3, 2008

Puasa, Suami dan Sahur...

Ramadan ya Ramadan...

Ramadan menjelang lagi...hari ni hari ke-3 umat Islam mula berpuasa...menunaikan rukun Islam yg ke-3...dan tahun ni adalah tahun pertama utk aku dan suami menjalankan ibadat yg mulia ni bersama2 (wlwpun tahun yg ke-2 utk suami sejak dia converted to Islam last year).

Perkara yg membuat aku teruja utk bercerita kpd anda semua adalah pengalaman sahur buat pertama kalinya bersama suami tercinta. Aku menyambut 1st Ramadan di Dungun, Terangganu. dan yang terindah sekali adalah suami sanggup datang sini utk menyambut puasa bersama2.

Malam pertama Ramadan (belum puasa lagi)...aku dan suami beli McD utk sahur...sebelum tido tu, aku dh siap set alarm pd jam 5 am. Tepat jam 5 am, aku bangun menyiapkan makanan bersahur...masak air panas (in case hubby nak minum air panas) n kejutkan dia utk bersahur. Tengok dia mengantuk n tido sambil duduk mengingatkan aku pada keletah adik2 aku masa kecil dulu (mcm tu la mak aku kejutkan mereka utk sahur). Nampak comel bila nampak hubby makan dlm keadaan separuh sedar tu...tp habis jugak Mc chicken (dgn bantuan aku yg kuat makan) n air suam bergelas2...xpe la, yg penting hubby kenyang n x letih n dapat menunaikan ibadat puasa dengan sempurna.

Malam tu, utk berbuka hubby pilih nk makan KFC. Aduiii aku ingat nk mkn ikan ke ape ke...xpe la...yg penting hubby happy. Nampak dia makan dengan beria2...abis satu set dinner plate...yea yea...hubby berjaya menunaikan puasa dia yg pertama. Alhamdulillah syukur padaMU ya Allah...

Hari ke-2 bersahur...menu mcm semalam juga, cuma tukar McD dgn kek gulung lonbisco...tp sedih sbb start esok aku kena sahur sorang2...hubby nk balik johor.Kena keje la...xpe...aku akan kejut dia sahur setiap pagi...

Harapan aku agar suami berjaya menjalankan ibadat puasa dia dengan sempurna...maklumlah ini adalah perkara baru dalam diari hidup dia sebagai seorang muslim. Apa2 pun i'm proud of u sayang...in case u read this.

"Ya ALLAH...jgn la Kau bolak balik kan iman aku dan suamiku setelah Kau berikan kami rezeki yang terindah ini"

4 comments:

Qimy said...

mity,

sedih baca doa line terakhir tu...aku pon tolong sama aminkan...

Marriatyi Morsin said...

klu ko nk tau Qim...aku ni sentiasa risau...dosa aku pd ALLAH bnyk tak t'kata...campur 'rezeki' yg ALLAH bg kat aku ni...aku kena kuatkan semangat...kena sayang dia supaya dia x lupa janji dia pd ALLAH...kalimah syahadah tu...aku takut Qim...

Qimy said...

tp ko jgn ikutkan takut, takut tu mmg takut..tp ko kena byk bersyukur..Allah maha mengetahui pd sape yg Dia nak bg hidayah...jgn ingat kita yg dah lama Islam ni iman x goyah..doa moga kita sampai mati pon dlm iman, insyaAllah.

Marriatyi Morsin said...

amin

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers