Wednesday, February 9, 2011

Campur-campur

Syukur padaMu Ya Rabb...Alif dah masuk 8 bulan 22 minggu dan 3 hari. Alif makin cerdas n pintar n makin manja. Sangat manja ye. Sangat sangat sangat sangat manja. Pantang aku bergerak sikit, dia pun mula la bunyi3. Mulut riuh bercerita. Hubby paling suka melayan dia bercerita. Sangat menghiburkan. Ceria rumah dibuatnya.

Sejuta syukur padaMu, Alif masih esklusif. Tidak campur susu formula lagi. Alhamdulillah. Memang rezeki Alif. Tapi stok EBM makin susut. Mana taknya, sehari pam dapat la 4 botol je. Jadual kerja untuk semester ni agak bercelaru. Masa biasa utk melakukan 'projek' besar lari dari biasa. Kadang-kadang dapat pam sekali je huhuhu~ macamana nak banyak stok. Dan 4 botol yang dipam itulah yang dibawa kepada pengasuh untuk keesokan harinya. Kalau tak cukup 4 botol terpaksa tarik stok lama. Maka makin susut dan susut dan susut stok EBM Alif. waaaaaaaaaaaa~ takpe, aku akan berusaha lagi. Yang penting aku nak cuba capai misi aku untuk menyusukan Alif sehingga setahun (lepas setahun aku akan 'up' misi aku kepada setahun setengah, lagi 'up' lagi kepada 2 tahun). Moga misi aku ni tercapai.

Lagi berita tentang Alif. Gigi atas dia dah mula tumbuh. Sebatang dah nampak separuh, dan ada 3 lagi bakal menyusul. Alhamdulillah. Besar-besar gigi yang nak keluar ni. Dan hasilnya, Alif asyik menggigit saja. Huuuuuuu~ sasarannya mestilah aku. Masa dia mengempeng dia mesti nak gigit. Aduiiiiiiiiiiii.....sangat sakit ye. Mangsa seterusnya adalah jari Hubby, lagi lengan aku, hujung-hujung bantal, tudung, cadar dan apa saja la. Yang peliknya dia tak gemar pula nak gigit teether dia tu.

Perkembangan lain, Alif dah pandai meniarap dan bergolek-golek dan bergolek-golek dan bergolek-golek lagi. Tapi dia belum merangkak. Hmmmmm....mmg Alif agak lambat la bab gerak menggerakkan badan ni. Meniarap pun Alif expert masa berumur 7 bulan. Bergolek-golek ni pun kira baru expert la. Bila dah expert, maka asyik tergolek dari tilam dia je. Kali pertama Alif jatuh dr tilam dia pada 5/2/2011. Tilam 5 inci tingginya. Aku memang dah letak bantal keliling tilam tu, tapi benteng bantal tu tak kuat utk menampung rempuhan golekan Alif. waaaaaaa~ aku dan hubby rasa sangat bersalah. Dan sekarang hubby letak toto pulak keliling tilam dia tu. Ada doubled protection la kiranya. Kalau Alif berjaya mengatasi bantal tu, maka dia akan tergolek atas toto pulak. Maka tidaklah dahinya merah terkena lantai macam hari tu. Jenuh nak pujuk dia malam tu tau.
Lain-lain perkembangan, Alif masih dalam mood mengumpul angpow (sebenarnya mama dia yang excited mengumpul duit angpow utk Alif hehehhehehe....) oh ye, sebelum terlupa. Alif sangat suka berjalan. Pantang dia nampak mama dan papa dia bersiap-siap, mula la dia gelisah. Selagi mama dan papa tak angkat dia, dia akan 'berceriau' minta didukung. Oklah..cukup sampai sini dulu. Nanti aku akan sambung lagi. Sebelum jari ni berhenti menaip, aku nak tunjuk gambar yang belum pernah aku tunjuk sebelum ni. Terima kasih Allah.......syukur padaMu tidak terkira di atas kurniaMu

Masa ni Alif di NICU. Susu aku belum keluar lagi. Maka, Alif minum susu formula. Hari pertama selepas kelahirannya. Bila aku tengok gambar ni, perasaan aku bercampur-campur.


Dia lapar sangat sampai tersedak. Huuuuuuu~ aku tak pandai nak bagi dia minum guna cup tu.

Sambung minum balik. Tengok papa sambil minum...



7 comments:

Asmida said...

ala la la aaa.... pandainye minum susu sambil tengok mama lagi tue... cerdik lah Alif.....

Marriatyi Morsin said...

as, tu masa umur 1 hari. moga alif jadi anak yg soleh dan cerdik. dan moga aleesya pun cerdik dan solehah

Asmida said...

amin3..... itu yang ibu bapa harapkan..... semoga mereka cemerlang, gemilang dan terbilang menjadi anak bangsa yang berguna pada agama dan negara... huh!.. pjb doa aku....

Marriatyi Morsin said...

uikssss...? pjb doa ape tu as?

Asmida said...

a ah kan... pjb lah pulak... aku nak tulis pjg... (panjang)... kui kui kui.....

Chaplips said...

you sound like a factory with its production

Marriatyi Morsin said...

chalips...it's call responsibility. n i'm happy with it

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers