Thursday, May 28, 2009

Berkira-kira...Aku Pasti

Semalam ketika kaki baru mula melangkah ronggeng ke Kompleks Pasir Gudang, tiba-tiba aku mendapat panggilan daripada KJ. "Marriatyi awak kat mana? Jumpa saya sekarang." Aku pulak laju je menjawab "Saya tengah makan Puan." Dalam hati aku berdoa agar KJ aku tak mendengar ngauman bunyi lagu-lagu di komplek tu. "Lama lagi ke awak makan?" Laju lagi aku jawab " Tak lama Puan". "Rasanya dalam berapa minit lagi awak boleh sampai?" Hah...lagi laju aku menjawab "10 minit Puan." Berdesup aku dan 2 lagi kawan aku masuk semula ke dalam kereta. Dan tepat 10 minit aku sudah tercongok kat depan KJ.

Aku sangkakan KJ hendak membincangkan mengenai MQA, rupanya dia punya hasrat lain. Dia bertanya sama ada aku sanggup atau tidak untuk mengajar semester pendek (bermula minggu hadapan selama 7 minggu). Dan subjek yang aku kena ajar adalah subjek matematik. Hati aku sebenarnya teragak-agak untuk menerima hasrat KJ aku ni. Tapi aku tidak punya alasan untuk menolak. Lagi pun dalam pemikiran aku, apa salahnya aku mengajar semester pendek ini. 7 jam seminggu selama 7 minggu. Jika semester biasa aku boleh mengajar sehingga 16 jam kredit, jadi apa salahnya aku mengajar 7 jam sahaja. Bukan tidak ada kerja lain yang menunggu aku sepanjang cuti semester ini, tapi aku rasa tidak salah untuk aku terus berbakti selagi aku mampu. Tiada imbuhan tambahan diberikan cuma aku rasakan itu tanggungjawab aku untuk terus cuba memberi yang terbaik. Maka penutup pada perjumpaan TERGEMPAR dengan KJ itu adalah aku menerima sahaja permintaan KJ aku tu.

Petang selepas perjumpaan dengan KJ, aku dipanggil oleh kakak-kakak senior (macam buat salah besar je). Mereka tanya kenapa aku terima untuk mengajar semester pendek tu. Dan macam-macam lagi. Pendirian aku hampir goyah juga bila mendengar macam-macam cerita daripada mereka, tetapi aku betulkan semula niat. Niat aku bekerja ini adalah untuk mendidik. Itu saja. Dan lagi aku rasa tidak salah untuk aku menerima untuk mengajar. Dan tidak terlintas langsung di hati aku untuk membodek KJ aku tu. Nauzubillah...biarlah apa orang nak kata. Yang penting aku tahu diri aku.

Pagi tadi, semasa sampai di pejabat, aku bersaing dengan seorang lagi rakan sekerja. Sekali lagi dia bertanya kenapa aku tidak menolak sahaja hasrat KJ tu. Dan macam-macam cerita lagi. "Nanti k maity tak busy ke cuti sem ni?" Sambil senyum aku menjawab kat kawan aku ni "Ntahlah, kita pun tak tahu lagi masa depan (masa semester pendek itu) kita." Terus kawan aku ni senyap. Aku malas hendak melayan lagi. Biarlah mulut-mulut itu terus berkata-kata.

Lebih menarik lagi, aku terserempak dengan KJ selepas makan pagi. KJ tanya sama ada kakak tuttttt (nama dirahsiakan) ada bercerita apa-apa tak. Aku secara jujur mengatakan "Ya ada." Tidak mahu menipu. Lantas KJ terus cakap "Maity jangan salah sangka. Saya hanya fikir tentang students jabatan saya." Saya menjawab "Puan, saya tidak ada masalah dan saya tidak fikir pun mengenai apa yang mereka cakap." Benar aku ikhlas.

Menurut Abu Yaala; “Apabila pemerintah telah melaksanakan tanggungjawabnya terhadap umat, maka wajiblah ke atas umat terhadap pemerintah dua perkara; taat dan menolong pemerintah dalam melaksanakan tanggungjawabnya.
“Taatilah kepada pemerintah kamu bagaimanapun keadaannya sekiranya mereka memerintahkan kamu dengan perintah yang sesuai dengan ajaranKu, maka mereka akan diberi pahala dan kamu juga akan diberi pahala kerana mentaati mereka; sekiranya mereka memerintah kamu dengan perintah yang tidak sesuai dengan ajaranKu, maka dosanya ditanggung oleh mereka dan kamu terselamat dari dosa”. (Riwayat Al-Tabari).

5 comments:

Qimy said...

alhamdulillah mity..semoga usaha dan niat tu diberkati Allah..:)

Haikaliium said...

Tahniah maity, pada aku kau buat keputusan yg betul & suci hati...
Semoga lebih ramai pendidik mempunyai jiwa sesuci maity...

Marriatyi Morsin said...

qim- aku pon harap mcm tu

chedin- malu la..jgn la lelebih memuji. sebenarnya ada yg lg baik lg dr aku.

aku nk berubah*

sitinorafizah said...

ngajar kat mana yer? jabatan?

Marriatyi Morsin said...

mengajar kat politeknik je

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers