Thursday, October 1, 2009

Darah naik kepala...

Hari pertama masuk ke kelas *****, aku begitu bersemangat sekali. Maklumlah lepas raya. Semangat untuk berjumpa pelajar membuak-buak. Kertas kuiz siap bertanda. Kertas ujian siap disediakan. Salinan untuk simpanan markah pelajar siap dibuat. Memang teruja nak masuk ke kelas tersebut. Sebabnya, pelajar dalam kelas tu jenis kelakar, dan nakal. Ada yang nakal tapi masih boleh diterima lagi kenakalan mereka.

Namun apa yang aku harapkan sebelum masuk ke kelas ***** tak menjadi kenyataan. Masuk je kelas, aku tengok kelas bersepah. Sampah bawah meja dan kerusi berlambak. Mereka boleh buat derkkk je. Kemudian, kerusi pensyarah pun tak ada. Aku tanya ada kerusi lebih atau tak...semua buat don't know je. Hati aku dah mula membuku. Tapi aku cuba usir perasaan marah ini. Aku keluar dan mengambil sendiri kerusi untuk aku dari kelas lain.

Selepas aku duduk dan mengambil nafas, semak kehadiran, aku memulangkan semula kertas kuiz yang siap bertanda dan jugak kertas salinan simpanan markah mereka, aku pun terus menyuruh mereka duduk seperti dalam keadaan dalam ujian. Mereka terus cakap "Puan tak cakap pun nak buat ujian." Ada yang cakap "Puan kata nak buat esok". Dan bermacam-macam lagi alasan. Marah aku yang dah mula reda timbul semula. Mereka ingat aku ni budak kecil yang boleh dipermainkan...? Ada seorang pelaar tu siap cakap " Ala Puan, kita buat minggu depanlah. Puan kan jenis lembut hati..." Bila pelajar tersebut cakap macam tu saja, marah aku makin bertambah. Dalam nada lembut tapi menyindir aku jawab "Sebab saya lembut hati lah awak semua pijak kepala saya". Mula dari situ, kelas yang hingar tadi mulai senyap. Aku terus membebel.

Aku paling tak suka membebel, apa lagi depan pelajar. Tapi bila dah jadi macam ni, aku mula membebel dan terus cakap apa yang terbuku dari hati aku. Tapi aku tak sebutlah pasal kerusi atau sampah dalam kelas, cuma aku sebut tentang attitude mereka. Dalam nada tegas aku cakap esok petang aku nak buat ujian. Siapa lambat dari aku, aku akan terus bagi markah kosong (sebab memang ada pelajar yang suka datang lebih lewat dari aku walaupun aku dah bagi peringatan banyak kali). Dan aku cakap kalau aku dapat tangkap sesiapa yang membawa toyol, atau menjeling atau meniru jawapan kawan-kawan mereka, aku akan terus bagi markah kosong.
Selesai saje masalah, aku terus keluar kelas. Hati sangat sakit.

Tapi belum sempat aku mengemas meja aku (konon-konon nak sambung menanda tugasan yang lain), wakil pelajar kelas tu datang minta maaf bagi kelas mereka. Aku cuma suruh mereka balik dan belajar untuk ujian esok. Dalam hati aku dah maafkan wakil kelas yang berjumpa aku, tapi untuk kawan-kawannya, aku kena ambil masa mungkin lagi 10 minit kot. Heheh...

**teringat masa belajar dulu, aku paling takut untuk masuk lewat dari pensyarah. Dan aku paling takut untuk mohon pindaan tarikh untuk kuiz atau ujian. Terima saja apa yang pensyarah aku arahkan.

11 comments:

mr.o said...

saba kak maity...ni mesti budak laki punye perangai...
adikmu pon slalu masuk kelas lewat...
wpon cube nak awl, lmbt lg...
tp sblm exam nak mintak maap kat sume lecturer..
harap diberkati ilmu...

Marriatyi Morsin said...

lenkali jgn masuk lambat...ingat sekali lecturer tu sakit hati, takut x berkat ilmu...

s.a.h said...

betul tu maity..asmah dulu pon tak berani dtg lambat dr lecturer. lecturer saya dulu ada yg kunci pintu dr dalam, so nasib aa sapa yg lambat dtg.

asmah dulu suka wat spot quiz..so mmg malang aa bagi yg suka bermalas2an.

Marriatyi Morsin said...

asmah, maity pon buat gak spot quiz. tp betullah ini semua berkaitan dgn attitude dorng...

mas said...

zaman kita blajo ngn zaman budak skg balajo jauh beza bagai langit ngn bumi attitude dorg...buat aku mikir nk resign jer..huhu kalu boleh...

Marriatyi Morsin said...

tura..betullah klu la boleh resign...tapinya hutang dh boleh buat sari 10 pasang....huh...mikir jugak nk resign...

Haikaliium said...

....takuuuuuut.....garang juga maity ni rupanya...xpe la garang bertempat...org klu jarang marah mmg berkesan klu sesekali naik angin...

Marriatyi Morsin said...

chedin...tu la kadang3 mmg kena garang. tp aku ni xleh marah3 sgt sbb nnt aku yg menangis dlu...heheh

Qimy said...

mity meeeeemang lembut hati..hik3..:)

Marriatyi Morsin said...

oit qim...

insan lara said...

bwk2 lah menghapdet blog anda....hehe

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers