Monday, November 9, 2009

Kisah 2

Kisah 1 menceritakan kisah aku xleh tido malam kan, Kisah 2 ni lebih kepada nafsu makan aku. Banyak yang aku 'crave' skrg ni. Aku nak makan pasembur macam yg aku makan masa kecik dlu. Kat Johor ni takde yang jual macam kat KL. Aku nak pasembur macam yg dijual kat jalan pekeliling atau paling tidak mcam yg dijual pd hari jumaat kat masjid dkt rmh maktuk n atuk aku. Kalau kat Johor rojaknya lebih kepada rojak yang ade mi kuning atau Rojak asma. Aku taknak yang tu. Hmm nanti kalau tak ada aral aku nak ajak Hubby pi rmh maktuk n atuk la. Nak cari jugak pasembur tu.

Kisah makan aku yang ke-2 adalah, aku tak boleh langsung makan ayam. Bau ayam je dah meloyakan aku. Kalaupun aku teringin nak makan ayam, ayam tu mesti goreng garing sampai keras. Adakah ini penangan dari Qim....Qim apa ko dah mandrem aku? Baik ko ngaku....Yang aku paling suka skrg adalah buah, dan buah dan buah...heheh...sayur suka yg sup tapi kalau ade ayam terus aku tak lalu.

Lain aku nak makan yong tau fu. Dah dapat makan dah pun. Mr. Hubby beli kat Angsana. Rasanya sedap tp aku tak makan banyak. Hehehe...macam biasa dah nama pun nafsu, dapat makan sikit je dah buat aku kenyang. Dan akhirnya Mr. Hubby la yang kena habiskan. Macam makanan3 yang lain. Semuanya aku makan sedikit je, dan Hubby yang tolong habiskan. Nampak gayanya aku tak boleh la tahan Hubby pi main badminton utk turunkan berat badan dia.

Nafsu makan yang lain tu takde la. Eh tak...aku suka makan nasi lemak. Sampai ke malam klu Hubby tanya nak makan apa, aku cakap aku nak nasi lemak telur goreng takmo ayam. Tapi selalu dapat nasi lemak yang tak sedap. Istilah tak sedap kat sini adalah sambal dan nasinya tak sedap. Tapi semalam, Hubby singgah beli nasi lemak yang dijual kat Pontian (dekat dgn rumah in law aku je). Sambal nasi lemak tu memang awesome. Hehehe...separuh bungkus nasi lemak tu aku habiskan. So skrg aku tak mau makan nasi lemak lg buat masa ni.

Mesti korang kata aku ni mentekedarah je kan. Tapi percayalah aku makan x banyak pon. Nak makan macam3 tapi aku makan sikit je. Dan sampai sekarang dah nak masuk 3 bulan ni, berat badan aku turun 1/2 kg. Moga3 tak ada apa3 dgn kandungan aku ni. Aminn...

Untuk dikongsi bersama, aku ada baca dari artikel yang ais tak mendatangkan masalah pada kandungan cuma kalau nak consume ais tu berpada3 la. Tapi aku masih lagi dalam masa berpantang ais yang ditetapkan oleh Hubby. Cuma yang pasti jgn makan telur yang x masak/separuh masak/atau putih telur masak, tp kuning telur tak masak tu. Sushi pun tak digalakkan. Begitu juga daging ke ape benda yang dipanggang separuh masak tu jgn la dimakan sbb dalam makan yang tak dimasak tu mengandungi bakteria yang boleh membahayakan otak baby. Nauzubillah...

14 comments:

Qimy said...

lotih aku tunggu kesah 2 nak stat..

heh ayam grg keras3 yg sodap..lembik3 terasa keayaman dia sgt kui3..

cop! rojak pasembor tu rojak mamak kan? kan depan convent tu sodap..x tau la ada ke idak skrg ni..pi la.

Marriatyi Morsin said...

Qim, betul la...skrg ni kena yg goreng keras3 xde rasa ayam sgt, klu idak yarghhhh...(time ni je kot :p)

aaa rojak pasembor tu rojak mamak. tp xmo yg ade mi kuning tu. aku nak yg ade kuih macam jemput3 tp keras (maktuk aku kata nama kuih tu kuih kalakote...ko jgn gelak nama kuih tu)...utk pengetahuan ko, somi aku xmo pegi tmpt yg dia x biasa pi nnt sesat...ni convent mana ni? skolah ko dlu ke? tgh bz buat jalan la tmpt tu....

Haikaliium said...

wah...dah masuk stage ngidam ke nie...ikut yg aku dgr, klu x mau makan daging & suka makan seafood, simptom nak dpt babygirl, wallahu a'lam...anyway jgn smpai turun sgt berat badan, kesian baby...heheheh...

Marriatyi Morsin said...

chedin..ngidam tu idak le tp klu dpt best gak...blum sampai t'liur pon lg, masih boleh tahan. btul ke klu xmo makan daging & makan seafood je dpt baby girl? aku x kisah la dpt apa3 pun, aku mau baby ni sihat, sempurna sifat

Marriatyi Morsin said...

hmm lupa pulak..adik aku kata dia tiap3 bulan naik berat bdn. kawan aku siap naik 3kg lg dlm sbln. aku xmo la naik berat bdan mendadak tp klu boleh nk sihat, bio anak aku cukup zat

Qimy said...

convent mana lagi..dorang buat jalan kat simpang nak masuk mahmodiah aje tu..dpn convent tu rojak pasembor mmg sodap. dulu kalo nak makan rojak musti pi sana..mmg xde mee..aku pon suka rojak cam ko suke..

Marriatyi Morsin said...

mcmn boleh sama ni? ko tiru aku yek...hjg mgu dia bukak x?

Qimy said...

aku x ngandung pon mmg suke heh..

s.a.h said...

Maity..asmah dulu pregnant luqman naik 17++ kg, pregnant farouq naik 15++ kg. baby lahir kecik jer pon.. ;)

Marriatyi Morsin said...

nape ko x ckp ko suka dan tau tmpt nk beli tu awal3...?

asmah: ni baru lg, xtau la lps ni naik berat bdn mencanak3 pulak...huhu

Qimy said...

kalo aku bitau ko nak blanja ke?

Marriatyi Morsin said...

aik bukan ko blanja aku ke? hehehhe...klu kat jhr aku blanja la klu kat kl ko blanja la..amacam?

Qimy said...

set!

Marriatyi Morsin said...

ok mcm ni nk pi kl la...cuti aku bnyk lg...ade 18 hr sampai akhir tahun ni....

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers