Sunday, November 15, 2009

Kisah 3

Alhamdulillah syukur pada-Mu Allah, dah masuk 12 minggu atau dalam kata lain dah 3 bulan....Syukur pada-Mu Allah...

Dalam Kisah 3 ni aku nak bercerita pasal scan baby. Semalam dah 3 kali aku scan baby. Huh...dalam 3 bulan dah 3 kali scan...macam beria sangat kan...hehhehe..sebenarnya bukan beria pun tapi sebab ade masalah. Kali pertama aku scan masa baby tu kecik lagi, dalam 7 minggu ke 8 minggu la lebih kurang. Aku kena small bleeding. Ala tak banyak pon cuma aku ni gabra semacam je. Pergi jumpa doktor. Then doktor pun scan la. Masa tu tak nampak apa3 lagi. Ke aku sendiri tak tau nak tengok rupa baby tu. Tapi masa tu doktor ade cakap perkara yang menyusahkan hati aku. Huhu...masa tu Tuhan saja yang tahu perasaaan aku. Lepas je dari tu, aku mula betul3 concious dengan pemakanan dan juga segala pergerakan aku. Kena jaga diri baik3 beb. Sapa tak sayang zuriat yang baru nak berkembang dalam rahim sendiri ni. Dah la lama menunggu.

Kali ke-2 aku scan masa regular check-up kat klinik kesihatan. Alhamdulillah tak ade masalah. Masa tu umur baby baru 8 minggu 4/7 hari. Hehehe...tiada kencing kotor, darah pon ok. Tekanan darah ok. Alhamdulillah semua ok. Tapi mak aiii nak tunggu turn untuk diperiksa tu punya la lama. Aku sampai kat klinik tu dalm pukul 7.45 pg. Tapi di check dalam pukul 9lebih dekat pkl 10.

Kali ke-3 aku scan adalah semalam. Aku demam. Makan pun tak lalu. Muntah yang kerap. Pergi klinik, doktor scan. Masa scan tu aku dah boleh nampak bentuk baby tu. Alhamdulillah syukur nampak tangan ada 2, kaki ada 2. Hubby pulak dia kata dia x nampak pon apa yang aku nampak. Hmmmm harus lepas ni kena pi scan lagi. Tapi lama lagi la. May b masa kandungan 5-6 or 7 bulan. So sekarang ni aku kena consume ubat. Alamak jenuh betul. Doktor kata usus aku kena jangkitan virus. Ni dah lapar tapi kena tgu 30 minit sbb baru lps makan ubat. Lps ni baru boleh makan. Hubby cakap tapak tangan aku pucat tak ada darah. Macamana nak buat. Aku memang tak ada selera langsung.

Oklah sampai sini dulu. ada lagi 6 minit untuk aku makan. Ada masa aku sambung kisah seterusnya....

Kata orang nak tambah darah kena makan hati ayam or lembu. Tapi aku ada terbaca pasal organ dalaman ni. Hmmm kalau boleh aku nak avoid langsung tentang organ dalaman ni. So dari hasil pembacaan aku, untuk tambah darah, makanlah buah delima atau epal hijau. Tapi aku dah pi pasar cari buah delima tapi tak jumpa lagi. Nanti Hubby nak pegi cari pulak...

7 comments:

Qimy said...

baru nak ckp..jgn makan organ dalaman, nabi x suka. makan delima utk tambah darah :)

harap3 semuanya ok..ko xde selera makan, sian tol..aku dulu asyik nak makan aje heheh..ko mkn sket tp kena kerap. jgn paksa3 lak kalo dah x lalu tu, kang muntah lg haru. take care eh mity..

Marriatyi Morsin said...

qim somi aku xkenal buah delima tu mcmn...waaaaaa
aku siap kena jangkitan virus pd usus...ubat dia chet x sedap...ni demam lg, tp aku keje sbb nak siapkan keje. manalah tau aku nk monteng esok ke...hehhehe...ni pon kesan ubat ade lg...aku ngantuk tp xdpt tdo sbb keje bnyk...

Qimy said...

laa slalu la nampak buah delima kat umah org cina..org melayu yg jrg tanam..

ubat manade yg sodap. tp ubat batuk sedap la gak ek..heh..takpe, mkn ubat demi anak..:)

Marriatyi Morsin said...

mmg la tp klu buah tu dlm bahasa cina dia tau lah, ni dlm bm, mcmanalah aku nk translate...

mai said...

maity, kenapa ko nak tambah darah..ko kan lum bersalin lagih??
well, take care..macam2 simptom orang ngandung...rezeki masing2...aku dulu alah kuat jugak..and alah pada ubat tuh pun dapat masa ngandung sampai sekarang...
take care maity!!!

Marriatyi Morsin said...

mai blum bersalin xleh tambah darah ke? ni bukan nk buat blood tranfusion, darah aku kurang la...muka pucat je n xlarat..doktor kata x cukup darah...so tambah melalui makanan je la...xtau la lps bersalin kena tambah ke x...

aku ni xde pengalaman, cuma ikut nasihat org je...

Teja said...

Mity, makan sayur hijau boleh tambah darah jugak..masa aku dulu dorang soh makan bayam ngan peria...

Nak cari buah delima kat umah orang memang payah sket. Kat pasar pun jarang2 ada. Yg sebenarnya kat tesco pun ada jual...cuba tengok. Saiznya beso sket dr yg tanam kat umah tu..rerasa import kot???? Cemana aku trau kat tesco ada jual??? sebab aku pun dah puas mencari siap pusing keliling umah org time SIL aku ngidam nak makan delima ni..he3, x sangka2 pasaraya besar ada banyak jual..cubalah.

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers