Thursday, October 7, 2010

Kenyataan Yang Pahit

Salam semua...hari ini 7/10/2010, buat pertama kalinya dalam hidup Alif dan aku dan Mr.Hubby...bagi susu formula. Stok EBM aku dah tak ada. Pam punya pam pon tak keluar3. Paling banyak dapat 1 oz sekali pam (both side). Kesian Alif, baru umur 4 bulan dan 15 hari terpaksa minum susu formula. Stok EBM yang ada pada kakak pengasuh cuma ada 4 peket je. Memang tak cukup sbb paling kurang Alif perlukan 8-9 peket sehari (Alif minum sejam sekali). Pagi tadi cuba pam pon dapat 1oz je. Tapi sebelum pergi opis tadi, sempat bagi Alif susu badan. Dia hisap sampai taknak lepas. Tapi terpaksa juga 'tarik' dari mulut dia sbb dah lambat nak pegi opis.

Sebenarnya Alif dah minum susu formula ni masa kat wad. 2 hari pertama Alif kat hospital, Alif mmg diberi susu formula since aku dan dia duduk separated ward. Alif kat NICU, aku pulak kat wad lain. Susu aku pulak keluar sikit sangat time tu. Tapi bila susu aku dah banyak(malam hari ke-2 tu) aku mmg dah tak bagi susu formula lg kat dia.

Aku mmg berazam nak bagi BM ni sampai la Alif taknak sndr. Malam semalam aku tak dapat tido lena, siap nangis lagi sbb diri aku sndr tak bersedia utk terima kenyataan yang aku tak mampu beri BM sepenuhnya kat Alif. Azam aku utk memberi Alif BM sepenuhnya sampai Alif umur 6 bulan tak menjadi kenyataan. Itulah kenyataan yang paling pahit yang aku kena redha. Aku dh cuba halba, air longan, mulberry collostrum, horlicks, teh longan dan kurma merah, kurma dan pil ASI tapi nampaknya belum membuahkan hasil. Mungkin aku terlalu penat sgt, dan juga stress dan mungkin sbb 'kawan bulanan' serta kesan demam selesema tu bagi kesan pada penghasilan BM aku. waaaaaaaa :'(

Time menaip ni pon air mata aku start bergenang. Bila aku cerita pd rakan se'projek'an aku pon dh nangis. huuuuuuuuu~ mungkin setakat semalam je aku berjaya beri Alif susu secara eksklusif. Tapi aku kena positifkan minda dan emosi aku. InsyaAllah bila dah reda zaman pungutan hasil yang merundum ni, aku akan cuba kumpul semula BM aku banyak3. Allah Maha Mengetahui. Dan aku percaya ada hikmah disebalik semua ini.

Untuk Alif, mama akan cuba selagi mama mampu untuk menyusukan Alif. Itu janji mama pada Alif. Walau tidak sepenuhnya tapi mama akan cuba juga. Pagi td dalam kereta pon mama menangis lg sbb teringat3 Alif tetap 'menyanyi' macam masa menyusu bila mama 'tarik' puting dari mulut Alif masa menyusu tadi. Hati tabahlah.....

2 comments:

sherin said...

kwn aku kate mkn mi suah

Marriatyi Morsin said...

sherin alhamdulillah stok yg ade masih cukup utk alif. alhamdulillah dia blum consume formula milk. aku kena berusaha lg kuat...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers