Monday, December 15, 2008

Adik2 dan catur bistari

Selamat Tengahari semua...tgh buat ape tu?

Hr ni aku nk kongsi pasal Catur Bistari. Pernah dgr x? Alaaaa....catur tu ade jual kat kfc. Satu set rm89.90.

Ada apa dgn Catur Bistari? Mula2 aku pun xtau ape tu catur bistari, tp bila adik2 dh mintak tlg belikan (lps dorg kongsi2 duit, n mcm biasa portion kena bagi duit lebih jatuh pada aku), aku pun beli la set catur tu kat kfc parit raja. kenapa kfc parit raja? sbb masa aku pi batu pahat mall, hampir setengah jam tgu pekerja kfc tu buka almari yg dorng sorok set ni, tp x jumpa...mls nk tgu lama dan sbb dh nak balik rmh mak (mlm raya haji tu), so hubby dan aku pun singgah la kat kfc parit raja. Selesai je membeli aku pun balik rmh.


Sampai kat rmh, tgh ade ramai org (nk bertakbir, maklumlah dah nama pun malam raya). Lps siap mengemas, adik2 aku dah x sabar2 lg membuka set tu. hmmmm....nmpk mcm monopoli je, tp mmg lain betul. set ni mengajar pemain teknik2 mengurus kewangan dan bisnes. bagus....ade 3 step utk main set ni. Step pertama pemain just main sbg org makan gaji (gaji awl rm5000, pastu bila dah abis satu round setiap pemain akan dapat rm3000). tu pun kalau pemain tu xmasuk petak pecah amanah, kena la pemain tu tgu pemain2 lain abis 3 round..dan seterusnya sampailah pemain tu ade duit rm30k dan ade syarat2 nya la..aku pun xingat...lps je step tu, masuk pulak step tijarah...klu tijarah ni main duit puluh2 ribu n kadang2 juta2, duit gaji pun dah bertambah. adik aku main step ni gaji dia dah jadi 19k lebih(hasil dr gaji +keuntungan bisnes)...lps step tijarah step barakah...yg step ni aku xpasti mcmn sbb adik2 aku main blum sampai tahap tu...cuba korg bayangkan dari pkl 11 mlm sampai hampir 3 pagi adik2 aku main dengan pertolongan banker (hubby kesayangan aku dan aku bini banker)...at last dari 5 players (ulum, upi, aril, k chik dan aqib) tgal 3 players jek (ulum n k chik muflis, ekekekekek)....mmg mencabar la permainan ni. betul x tipu...mmg lain betul dr monopoli. kalau main games ni, mesti korg rasa main monopoli ni mainan kanak2 kecik je. kalau korg xpercaya cuba masuk website kfc, kat situ mesti lg bnyk penerangan dia. (aku ni boleh jadi duta catur bistari ni-promote gila2 nih :D)
Dan yang kelakarnya aqib wlwpun gaji dia tgal 300 je bulan2 (sbb kena bayar duit ansuran kete bapak mertua 3k sebulan, still boleh survive) pastu dalam dia tensen2 sbb dpt gaji kecik dia boleh kata nk cerai je la sbb dia nk dptkan balik duit gaji dia tu. K chik pulak 2 kali kena bayar 15k pada bank sbb kedai kepunyaan dia terbakar ke apa ke...tu yg muflis tu...ulum pulak trus muflis sbb kena bayar cash 22k pada bank, pada hal dia la org pertama yg naik step tijarah...tu la...gara2 catur bistari. tak pandai manage duit mmg boleh bankrupt....


ni nk share ckit gambar hubby n adik2 aku tgh main Catur Bistari.


Banker dah kepenatan. duduk pun dah posing abis dah ni. nmpk x kertas2 dpn banker tu...bnyk tu kertas nk kena review hehehe


Players belenggeng (k chik xde dlm gambar sbb dah muflis). Dari kiri adik, aqib, ulum, aril dan ulum. Utk perhatian...adik tu cuma pemantau je

ni la set Catur Bistari tu...
ok la kawan2...lps ni pakat la beli set ni. cuba sendiri...ok caucincau...kalau dah cuba boleh la kongsi2 cerita

6 comments:

Qimy said...

hehehe..best gila main ramai2 kan...aku ingat lagi raya 2 thn lepas time arwah bapak mentua aku ada lagi..aku pon masa tu tgh ngandung..raya malam tu main tikam sampai kol 2pg hehehehe...sampai esoknya org sebelah tanya, apsal umah pak usop smlm bising..hehehe..

kat sini kan mity, monopoly baru kuar..diaorg dah x pakai duit kertas..pakai kad kredit harharhar..siap aje swipe machine lagi kuikuikui..

Marriatyi Morsin said...

uishhh...gila advance...tp still xleh tanding catur bistari tu kot...agaknya la (sbb aku mana penah pi obersi)...

best gile tau main ramai2...nasib baik boleh jaga pagi nk smbhyg raya...ni adik2 aku panggil somi aku banker. dorg suka main dgn hubby aku sbb dia pandai layan adik2 aku (abg ipar aku pemalu)...

xsabar nk balik rmh mak aku lg...tp bdk2 sekolah dh nk abis cuti...

Anonymous said...

bestnyer....mainan skang nie semua canggih2..zaman kita kecik2 dulu, batu seremban, main getah, main ceper...terrer and berduit skit main chess..huhuhuh

Marriatyi Morsin said...

tu la...kdg2 tu bila aku blk kg mesti ada je games baru adik aku beli...sampai aku pun xtau nk main mcmn...ayah aku xkisah sgt klu adik2 aku abiskan duit beli games mcm ni. tp dia cukup xsuka klu adik2 aku beli mercun or bunga api...

lama x main batu seremban...

~Tieha~ said...

puan x join skaki ke????hehehe

Marriatyi Morsin said...

join la...as banker's wife...:D

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers