Sunday, January 25, 2009

Episod 1 - Makan Besar (CNY 25/01/2009)



Selamat malam semua...Gong Xi Fa Chai...

Sementara ada masa ni aku nk berkongsi about "Makan Besar" utk CNY 2009. Aku tau korang mesti tertunggu2 tntg cerita sensasi aku ni. Ok la, kisah bermula sejak pagi td aku n hubby bersiap2 kemas living hall bersama2 MIL. Kemas meja, susun kerusi, lap habuk dan sapu2 mana2 yg berhabuk. Pastu aku masuk bilik dan berehat. MIL pulak sibuk menyiapkan makanan utk Makan Besar malam ni. Ada ikan, udang, telur, ayam dan itik.


Ptg dlm pkl 4.00 ptg dh start bunyi mercun, menandakan waktu Makan Besar dah start. Kitorng bz kat dapur menyiapkan/menyediakan meja utk Makan Besar. Kat cni nk kongsi gambar2 masa Makan Besar. Jangan risau, MIL dh menyediakan ikan sweet sour dan udang goreng serta udang telur utk hidangan aku. FIL pulak telah menempah makanan dari org melayu (workers dia). So banyaklah makanan utk aku...hehehhe..alhamdulillah. xie xie ni pa, xie xie ni ma. (Ok makanan yg ade: kari ayam, ayam goreng dan daging goreng kicap (tu FIL tempah dr workers dia, MIL pulak masak ikan sweet sour, udang goreng, telur goreng udang, sup (aku xtau ape nama), sayur chapcai, itik masak kicap, chicken salad, dim sum (aku xtau daging ape :D). Tp korang jgn risaula, alhamdulillah aku xmakan lg benda2 tu =)

ok selamat menjamu mata...
Aku dan Hubby. Sblh Hubby FIL dan MIL





Sblh FIL dan MIL adalah Mei (adik ipar pompuan)

Baju itam (ta ke') xia bu tian, Chui Hwa (biras aku) dan papa xia bu tian, Ah Jerk (baju putih)

Ok yg pakai spek tu my Da sao ( biras aka isteri Ta Ke'). dan yg enterframe tgh senduk nasi tu aku la :D

Nanti aku akan cuba dapatkan gmbr masa kitorng celebrate pulak. Tp tu kena tgu esok la. Skrg ni org2 kat cni dh start main mercun dan bunga api. Nk lebih meriah kena tgu dlm pkl 9-12 mlm. Masa tu dpt tgh perang mercun dan bunga api sesama jiran. Dan kitorg kat cni sebagai saksi kejadian je la...membazir kata ahli2 family aku. Hubby aku kata org2 cni berhabis beribu2 malah berpuluh2 ribu just utk mercun dan bunga api je...anyway inilah pengalaman...

Ok nanti aku update lg yek...nk bersiap2 nk pi shopping. Last minute shopping...caucincau

2 comments:

Qimy said...

waaaa byk ko makan mity..siap bertambah nasi lagi hahaha...

abis la balik raya rindu lak nak makan masakan MIL...:P

Marriatyi Morsin said...

aik? betul ke rindu?
aku xtmbh nasi la. wlwpun bnyk mkanan utk aku, aku still rindu mskan mak aku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers