Thursday, August 25, 2011

.....

Semalam berbuka puasa di hotel. Alhamdulillah rezeki lebih dr company mr.Hubby. Dapatlah merasa makan hotel (macamlah sebelum ni tak pernah makan di hotel :P. Memang pernah pergi hotel masa ramadhan ke berapa ntah, tapi tak berapa puas sebab desserts dia sangat kurang. Okay, makan di hotel sebab nak makan desserts je sebenarnya hahahha...)

Berbalik pada masa kejadian (masa tengah makan la), seorang daripada consultant tu tanya aku "how much do u pay for pengasuh?". Aku jawablah, "rm350". Kemudian dia balas balik "Ling (mr.Hubby's name), u kena cepat-cepat for the 2nd and 3rd la". Aku....? Ya, pada chinese (the consultant), bayaran rm350 sangatlah murah sebab kalau pengasuh chinese letakkan paling kurang rm700 (tak termasuk makan ya, makan lain harga). So kalau ada 2-3 orang anak? hmmmm....sangatlah mahal.

Dalam perjalanan balik ke rumah, topik yang sama dibincangkan oleh kami suami isteri. Aku cakap dengan mr.Hubby, patutlah ramai chinese perempuan yang berhenti kerja sbb jaga anak since the price for nanny sangat mahal. Contohnya kawan mr.Hubby, wife dia berhenti kerja pun sebab jaga anak. Pastu the conversations continue...

mr.Hubby :u pun nak berhenti kerja juga ke?
Aku :Nak, tapi after 45 yrs kot
mr.Hubby :habis kalau dapat sambung belajar dan dah ada title Dr. pun nak berhenti kerja juga ke?
Aku: hmmm tgk keadaan. Habis tu kalau di poli tak ada apa3 kepentingan dan masih pada status yang sama jugak kemungkinan besar i berhentilah.
mr.Hubby: u apply lah mana-mana U lepas habis kontrak......(banyak lagi lah yang mr.Hubby cakap)
Aku: tak tau lagilah. bukan senang nak masuk U.

Sebenar kalau ikut hati aku, mahu saja aku berhenti sekarang. Tapi keadaan tidak membenarkan. Yelah, dengan rumah, anak, kereta, makan pakai kami sekeluarga, duit gaji yang diterima memang cukup-cukup makan. Terutamanya bila nak tambah seorang lagi ahli keluarga, duit pengasuh anak dari rm350 mungkin jadi rm700 (kalau kakak tu tak nak negotiate...). Tu yang kadang-kadang rasa nak pasang bibik. Tapi nak cari orang tempatan. Kerja ikut waktu ofis. Jadi tak perlu bermalam kat rumah aku. Cuma nak cari macam yang aku hendak ni memanglah amat payah sekali. Hmmmm....tawakal je lah....Tapi aku yakin setiap anak telah disediakan rezeki untuknya. Cuma aku sebagai hambaNya kena lebih berusaha. Allah Maha Mengetahui.

2 comments:

s.a.h said...

kan best kalo ada nanny yg camtu maity. keja ofis hour jer..kita balik rumah, dia pon balik. privacy pon terjaga.

Marriatyi Morsin said...

asmah betul tu...rasanya ada nanny yg mcm tu cuma kena rajin tanya. maity ni tak gemar ada strangers dlm rumah....

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers