Thursday, August 18, 2011

Cadar Baru

Alhamdulillah semalam dapat belikan Alif cadar baru untuk tilamnya. Lama mulut ini menyanyi depan Mr.Hubby, " i nak beli cadar baru, ganti cadar lama Alif". (Sebenarnya aku pun menumpang tidur atas tilam Alif, jadi haruslah diri ini lebih beria untuk membeli cadar baru tu). Setelah lama membelek cadar yang ada dijual di Jusco tu, aku terpaut dengan satu cadar. Sesuai dengan kaler dinding bilik kami. Dari dalam kereta lagi aku minta Mr.Hubby tolong pasangkan cadar baru bila sampai rumah nanti. Sesampai di rumah, Mr.Hubby pun teruskan usaha menukar cadar manakala aku dengan Alif sibuk di dapur menyediakan susu dia.

Malamnya, Alif tidak nyenyak tidur. Maklumlah orang tak sihat. Pusing sana pusing sini, tidur atas badan aku dan akhirnya "gedebuk!!!..." Alif jatuh dari tilamnya. Cepat-cepat aku angkat Alif dan letakkan di tempat tidurnya semula. Alhamdulillah dia tidak menangis kuat. Menangis sedikit mungkin sebab terkejut saja.

Pukul 4.50 pagi, Alif bangun lagi. Lapar mungkin. Aku kejutkan Mr.Hubby minta tolong dia buatkan susu Alif (memang rutin setiap malam untuk Mr.Hubby untuk buatkan susu Alif pada waktu awal pagi). "Syroooot....syrooooot...syrooot..." Alif minum susu. Lapar sangat agaknya. Aku usap-usap kepala dia. Habis minum susu, Alif batuk. Batuk Alif tak surut lagi. Tiba-tiba Alif muntah. Mula-mula sedikit, kemudian.....Alif muntah lagi. Kali ini habis semua susu yang dia minum tadi keluar. Cadar baru telah bergenang dengan muntahan susu Alif. Penuh. Lepas muntah Alif senyum-senyum. Lega agaknya lepas keluarkan muntah dan mungkin kahak dan lendir dari batuknya tadi.

"Alif muntah atas cadar baru mama. Nasib baik mama dapat guna 1 malam". Alif senyum-senyum lagi. Benar mungkin dia lega lepas muntah tadi. Cepat sembuh ya Alif. Cadar baru tu telah selamat aku rendam...


No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers