Wednesday, August 24, 2011

Sudah pandai

Alhamdulillah, Alif membesar dengan baik. Sihat sentiasa wlwpun kadang-kadang selesema n batuk menyerang (dan sembelit jugak). Kemahiran baru Alif sekarang ni adalah, dah pandai ucap "aceh (terima kasih)". Bila kita minta barang dr dia, dia dah pandai hulur dengan baik (tapi kadang-kadang dia campak je barang tu huuuuu~ mama n mr.hubby kena lebih tekun asuh Alif untuk sayang barang) . Lagi, dia dah pandai kiss pipi kita bila kita minta. Kalau flying kiss n salam tu memang dia sudah pandai sejak umur dia genap 1 tahun. Lagi, dia sudah pandai tiru kita solat (walaupun cuma angkat takbir, kemudian terus ruku' n terus sujud). Lagi, Alif sudah pandai tunjuk gigi. Bila aku tunjuk berus gigi, dan tanya dia mana gigi, dia terus tunjuk ke gigi dia dan sebut "gi..."

Tapi Alif juga sudah pandai merajuk dan menangis kuat-kuat. Kalau dulu memang payah nak dengar tangisan dia, sekarang hmmmmm...aku kena kuat untuk tahan tangisan dia. Kalau aku tak kuat, aku takut 'terpukul' dia. Aku tak mahu macam tu. Aku tau dia perlukan perhatian lebih. Lebih-lebih lagi banyak masanya dihabiskan di rumah pengasuh. Dan lebih-lebih lagi dia bakal menjadi "Abang" awal Februari tahun depan. Malam-malam sebelum tidur, rutin biasa yang aku lakukan adalah membaca surah al-Fatihah, 4 Qul, Ayatul Kursi dan Surah Insyirah untuk dia. Kemudian aku ambil tangannya, doa sama-sama dengannya moga Alif menjadi anak yang Soleh, anak yang Hebat, anak yang Bijak dan anak yang Taat. Sekarang aku kena tambah dalam doa tu, moga alif jadi anak yg sayang barang-barang dia dan suka senyum.

Untuk Alif, mama bangga dengan pencapaian Alif...sayang Alif


No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers