Saturday, June 22, 2013

Impian 1

Salam sabtu petang yang berjerebu...

Sedang tidurkan Atif tiba-tiba teringat sesuatu. Masa kecil dahulu saya suka berangan-angan. Pasang impian bila besar nanti saya hendak itu dan hendak ini. Macam-macam yang diinginkan. Dari hal kebendaan sehingga kepada pasangan hidup (nota:jangan tiru angan-angan ini).

Untuk kali ini saya ceritakan impian berkenaan pasangan hidup dulu. Saya amat gemar menonton cerita cina. Lagi pula zaman remaja saya dipenuhi dengan cerita-cerita cina dengan hero hensem bermata sepet. Leon Lai Meng, Aaron Kwok, Andy Lau (sekadar menulis beberapa nama) menjadi pujaan saya dan rakan-rakan. Malah ada di antara rakan-rakan saya sanggup mengeluarkan sejumlah duit untuk membeli majalah/suratkhabar lalu sekiranya ada artis cina kegemaran mereka. Gambar 'buah hati' dipotong elok-elok dan diframekan. Ada juga di antara kami meletakkannya di dalam fail. Gambar-gambar ini disimpan elok dan rapi. Setiap masa senggang gambar ini ditatap dan dibandingkan. Siapa 'juara' dalam mengumpul gambar artis kesayangan mereka.

Saya hanya mampu tumpang 'bangga' dengan koleksi rakan-rakan. Hendak mengumpul koleksi tidak punya banyak wang. Duduk di asrama, ayah dan emak hanya membekalkan rm5-rm10 sahaja seminggu. Duit perlu digunakan sebaiknya. Selalunya duit tersebut digunakan untuk membeli alat tulis atau tambang pulang ke rumah waktu 'outing'. Tetapi selalunya duit habis untuk beli gambar kenangan daripada rakan-rakan yang ada kamera. Sekeping gambar rm0.50. Jadi wang memang perlu dicatu sebaiknya. Jika teringin sangat hendak menyimpan gambar artis, saya akan gunting daripada suratkhabar percuma sekolah.

Puas membelek koleksi rakan-rakan, saya mula pasang angan-angan. Impian bila besar nanti saya hendak kahwin dengan orang cina. Angan-angan ini kerap saya sebutkan dalam hati. Senyap-senyap. Berbisik-bisik seorang diri. Tiada seorang pun yang tahu. Dahulu saya tidak tahu konsep 'setiap impian/angan-angan yang disebutkan berkali-kali umpama doa kepada Illahi'. Naif. Namun saya sangat bersyukur.  Impian yang satu itu Allah kurniakan kepada saya. Maha suci Allah. Tidak sekali-kali saya sangka impian ini menjadi kenyataan kerana ianya seakan mustahil pada pandangan umum.

Masakan tidak, sekolah menengah rendah (tingkatan 1-3) ianya sekolah 'all girls'. Tiada murid lelaki. Semasa sekolah menengah atas (tingkatan 4-5), sekolah campuran. Ada murid lelaki dan perempuan. Namun kelas saya adalah kelas 'semua perempuan'. Di matrikulasi keadaan sama berulang. Kelas saya hanya terdiri daripada pelajar perempuan walaupun terdapat kelas yang bercampur lelaki perempuan. Hanya ketika di universiti saya mula bergaul dengan jantina bertentangan. Malah kenal dengan 'boyfriend' (sekarang En.suami) secara tiba-tiba. Bukan sahaja berlainan kuliah malah berlainan program. Dia ambil awam saya ambil elektrik.

Semuanya Allah punya kuasa. Maha suci Allah. Impian dan angan-angan dahulu Allah perkenankan. Doa kecil di dalam hati Allah kabulkan.

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers