Sunday, June 23, 2013

Potty training

Salam malam penuh berkat...

Hari ini percubaan yang entah kali ke berapa melatih Alif untuk tidak menggunakan pampers. Untuk pengetahuan, semua percubaan sebelum ini diakhiri tidak sampai 2-3 jam dari masa percubaan bermula. Ia tamat sekelip mata. Ini kerana saya sendiri yang 'fed-up'!

Percubaan hari ini dilakukan seawal Alif bangun pagi tadi. Selalunya bila Alif bangun pagi and En.suami akan tukarkan pampers baru. Bagi 'montot' bulat Alif selesa. Pagi tadi tiba-tiba Alif cakap "Abang taknak pakai pampers". Ooh...dia sudah bersedia ke?

Sebenarnya kerap juga Alif beritahu "Abang nak shishi"(nota: hendak kencing) walaupun pada masa itu dia memakai pampers. Saya dan En.suami cuma cakap "Shishi lah dalam pampers". Jadi hari ini bila mana awal lagi Alif sudah cakap dia tidak mahu pakai pampers lagi, apa salahnya kami cuba lagi. Berulang kali saya dan En.suami beri peringatan kepada Alif untuk beritahu kami sekiranya dia ingin kencing.

Alhamdulillah percubaan kali ini boleh dianggap berjaya kerana hanya sekali sahaja Alif 'terkucil'. Waktu dia tidur memang kami pakaikan pampers. Selebihnya dia berjaya memberi sepenuh komitmen dalam menjayakan misi kali ini. Lega...

Antara tip yang boleh digunakan untuk melatih anak menggunakan tandas;
1. Tunggu anak sehingga dia bersedia.  Dalam konteks ini Alif sememangnya sudah bersedia cuma saya sahaja yang tidak bersedia. Kadang ada juga ibu bapa yang mengajar anak seawal umur setahun lebih. Ikut keselesaan dan kelapangan anda. Tetapi bagi saya biar anak anda sendiri bersedia. Bagi dia masa.

2. Gunakan tandas sebenar berbanding 'tandas tiruan'. Ini bagi memberi pengalaman sebenar kepada anak.

3. Ibu bapa kena bagi sepenuh komitmen dalam menjayakan misi anak. Tanggungjawab melatih anak menggunakan tandas bukan hanya pada ibu sahaja atau bapa sahaja. Kedua-dua pihak seharusnya bekerjasana dengan anak. (Nota: Ini misi penting anak anda. Lakukannya bersama-sama kerana mereka sebenarnya sangat memerlukan kita).

4. Ulang tanya dan bawa dia ke tandas sekurang-kurangnya setengah jam sekali. Dalam hal ini ibu bapa jangan ambil mudah untuk tunggu anak beritahu kita dia hendak kencing. Kadangkala mereka leka. Jadi kita yang perlu peka.

5.   Jika anak berjaya menggunakan tandas, puji mereka. Saya dan En.suami akan sebut "Abang hebat!". Alif akan senyum sampai ke telinga. Saya pasti anak anda juga. Mereka akan rasa tindakan mereka seakan wira. Percayalah dengan pujian ini akan meningkatkan keyakinan mereka untuk menggunakan tandas.

Rasanya sampai di sini dahulu. Moga percubaan hari ini berkekalan. Perlu diingatkan lakukan sepenuh hati. Jangan mudah marah anak sekiranya dia 'terkucil'. Saya akui percubaan dahulu tidak berjaya kerana saya tidak yakin dan malas serta cepat marah bila mana Alif 'terlepas' dan 'melepas'. Untuk kali ini saya cuba kawal perasaan.

Ini salah satu percubaan anak kita menuju ke alam kedewasaan. Hayati pengalaman ini bersama mereka. Sebenarnya latihan ini bukan hanya untuk mereka tetapi untuk mendidik kita sebagai ibu bapa.

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers