Sunday, June 30, 2013

Tabiat buruk

Malam yang indah. Selamat malam semua.

Malam ini perlawanan akhir JDT dan TRW. Kemenangan berpihak kepada TRW. Saya penyokong JDT. Walau tidak tegar seperti orang JOHO yang lain. Semangat itu tetap ada. Dalam hati amat berharap agar JDT menang. Namun adat permainan. Ada juara dan juga naib juara. Piala yang dikejar hanya satu.

Beralih kepada cerita lain. Rentetan daripada cerita jalan lurus dan jalan bengkok. Saya asyik memikirkan mengenai jalan bengkok. Bagaimana saya hendak menggunakan jalan bengkok berkenaan? Di mana harus saya mulakan. Bila masa yang sesuai? Siapa yang harus saya tuju bila mana saya memulakan perjalanan melalui jalan bengkok berkenaan? Kenapa saya memilih jalan bengkok ini? Bermacam persoalan berlegar di fikiran.

Bila pelbagai persoalan di dalam fikiran, saya mula akan 'masam muka'. Rasa payah untuk mengukir senyuman. Anak-anak turut merasa tempiasnya. Alif terutamanya. Dia asyik cakap "Mama jangan marah". Dia bagi senyuman paling manis dan berharap saya membalas senyuman dia. Namun hati saya masih dingin. Hendak ukir senyuman walau sedikit terasa amat payah. Keadaan ini bertambah teruk kerana saya merasa amat penat menguruskan anak-anak. En.suami demam. Allah...saya tidak mahu berterusan begini. Penat rasa otot di muka. Bibir janganlah masam sahaja. Senyumlah dikau.

Inilah tabiat buruk saya. Sehingga kini saya cuba untuk ceria. Anak-anak sudah tidur. Moga esok saya boleh bagi merekaa senyuman penuh makna. Bibir senyumlah dikau. Usah masam muka lagi.

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers