Tuesday, April 21, 2009

Daun Kari Seposen

Daging...Pagi-pagi lagi aku tanya kawan aku kat mana nak beli daging segar. Hubby nak makan kari/gulai. Tak kisah la daging or ayam. Yang penting kari. Hmmm...lepas bertanya kawan-kawan termasuklah Teja, so tempat pilihan adalah di Kipmart. Berkobar nak membeli daging. Tepat 5 ptg, aku punch card dan terus ke Kipmart.

Sampai saja di sana, perkara pertama yang aku beli semestinya daging la. Ada 2 jenis daging, satu daging beku dan satu lagi daging segar. Dah niat aku dari pagi lagi hendakkan daging segar, maka setengah kilo daging segar bernilai rm7 berjaya aku beli. Alhamdulillah. Misi pertama telah lengkap. Misi seterusnya adalah membeli santan dan juga rempah kari daging. Letak kedai tidak jauh dari tempat daging tadi. Dan lebih memudahkan kedua-dua barang ini dijual di kedai yang sama. Ok, masalah timbul. Nak beli santan yang telah siap diperah atau kelapa mesin? Hmmm...ikut akal pendek aku, aku beli kelapa mesin. So rempah kari 2 peket dan kelapa mesin semua rm2.30. Alhamdulillah misi ke-2 selesai. Misi ke-3 nak cari daun kari. Daun kari ini aku beli dekat kedai sayur. Tokei kedai menunjukkan serumpun daun kari, aku kata nak sikit je. (Sebenarnya dalam hati aku cuma nak minta setangkai daun kari je, tapi malu). Maka, aku pun belilah seranting daun kari. Banyak. Aku tanya berapa harga. Tokei kedai dengan senyum-senyum cakap "Seposen. Seposen tu harga plastik". Nak ketawa aku dengar. Tapi aku bayar jugak la harga seposen daun kari tu. Alhamdulillah lega. Barang-barang yang diperlukan siap dibeli.

Daun kari seposen.

Balik rumah selesai solat Asar aku pun memulakan perjuangan. NAK MASAK KARI DAGING BUAT HUBBY. Berkobar-kobar. Siap potong daging, tumbuk segala bawang-bawang dan rempah. Tiba saat nak perah kelapa mesin. Tiba-tiba aku rasa pelik, kenapa aku tak beli santan yang siap diperah? Betullah aku pendek akal masa menimbang membeli antara santan siap perah dan kelapa mesin tadi. Hmmm...tapi untuk cover pertimbangan akal pendek tadi, aku pun cakap pada diri " YANG PENTING AIR TANGAN ISTERI". Bersungguh aku memerah santan. Tapi sedih santan yang diperah tidak pekat. Teringat Hubby pernah cakap "Kalau masak kari kuah kena pekat, baru sedap". Nasib baik ada stok kentang. Jadi aku pun kupaslah kentang yang gemuk. Sebiji saja. Tak sampai setengah jam, kari daging aku siap dimasak. Alhamdulillah lega. Sekarang tinggal tunggu Hubby balik kerja untuk makan bersama.
Komen Hubby " SEDAPPPP!! GOOD. Boleh buka kedai lepas ni". Senyum lebar aku mendengarnya. Dan lebih puas bila tengok Hubby hirup kuah kari macam hirup kuah sup. Makan roti cicah kuah kari memang menambat selera. Lega hubby suka. Alhamdulillah....

16 comments:

Qimy said...

teruskan usaha ko mity...aku tumpang bangga :)

sherin said...

hurmm..sedapnye kari..congrats maity!

ogy said...

teringat aku beli 2 ekor ikan selar kuning kat pasar.. abg yg jual tu ckp, 'dik, kalau nak bg kucing makan, 2 ekor tak cukup' hahahaha.. aku gelak puas2.. padahal laki aku yg ngidam selar kuning goreng..

selamat memasak! chaiyok!!!

sitinurulhawa said...

walaupun kari bukan fav aku, lagipon aku kan mengelak makan santan, tapi baca entry ni tros rasa nak makan kari daging huhu

ogy.. serapa sen ikan selar kuning ko? hahaha lawak tol..

Marriatyi Morsin said...

Qim: tumpang je..? aku mmg kena masak skrg ni

Sherin: mmg sedap...hehehe (perasan sndr)

Ogy: Mcm awa jugak, bape sen ikan selar 2 ekor? tu la susah betul nk beli ckit je...

awa: ala sekali sekala mkn..lps tu ko sauna la puas3

ogy said...

awa & maity : aku tak ingat berapa sen sebab gelak banyak punye pasal.. hahaha..

Haikaliium said...

maity, aku mmg penggemar kari, so kt umah aku tanam je pokok daun kari tu dlm pasu, senang je nk idup. daun kesum pun aku tanam dlm pasu jugak...senang nnti klu pindah...heheheh... Lepas nie wat projek bunga kantan pulak...

Marriatyi Morsin said...

ogy: aku terbayang cara ko gelak...sama mcm dlu jugak ke? hikhik...mmg klakar la...

chedin:klu kat rmh mak, mmg petik je daun tu blkg rmh (kari, kantan, kesum,cili, daun kunyit, daun sup..) ni rmh adik...xpe azam ade rmh sndr nk tanam semua ni...(hidup kena ada azam..)

ogy said...

maity : masih cam dulu.. masih maintain.. tetiba aku terbayang qim gelak beso.. pastu terbayang mai gelak sampai kuar air mata.. hahahha..

huwaaaa... lindu la kat korang..

Marriatyi Morsin said...

ogy...aku pun rindu gelak ketawa kita semua...dan paling rindu pada kisah epal mar yang jatuh berguling dalam kelas, nak tgk reaksi muka dia...

Teja said...

Mity : tahniah.........pasni leh masak2 selalu..

Daun kari seposen...he he he....biasala..kita bukan nak msk kenduri, mmg le beli sket jek...tp mmg betul idea che din tu, ko beli pokok kari tu yg siap tanam dlm pasu..anytime nak pakai petik jek...esok2 pindah boleh bawak..

Apalah korang ni nak malu beli ikan sekor....aku x malu pun. ikan sekang dah mahal la wei....tp klu kat pasar beli sikit mmg diorng susah nak kira...tu jek...klu x nak kena gelak beli kat pasaraya...cahshier kira jek...x sempat gelak pun..:p

Skang dah mudah, pegi kipmart sume ada. Lenkali mity, sebelum masuk piuk tu ko tapis pakai tapis air. Aku selalu buat gitu. W/pun dah tapis, aku tapis sekali lg guna tapis air. Cili blender kat kipmart pun ada. X yah susah2 nak blend. Ni cili blend pure tau. X de campuran. memang pak cik tu blend siap2 kat situ.

dhan said...

bagus2 maity.. suke aku dgr ko rajin skrg masak2... sama cam aku... hahahaha..
biarlah pasan sendri janji che danial bg sokongan... tahniah...

Marriatyi Morsin said...

teja: ade cili blend kat kipmart tu yek? hmm x perasan pulak...pastu bab pokok3 tu suma aku malas nk tanam dlu (even dlm pot)...tetap nk tgu msuk rumah baru..hehehhe

rehan: somi aku sbnrnya x galakkan aku masak pon. dia kata sian tgk aku penat. tp aku suka la tgk dia makan dgn berselera tiap kali aku masak. wlw x sedap tetap dia kata sedap. wlw masin...dia ckp "masin, tp sedap"...betul3 nk jaga hati aku la tu...hehehe..klu x harus aku majuk

Teja said...

Mity, kat kipmart ada 1 kedai mak cik ngan pak cik melayu jual. Dia mmg siap2 blend lada kat situ. kedai dia kat celah2...ujung2 dekat ngan org jual kopok.

w.pun x sedap, janji ko masak. MMg lg disayangi. Bkn nak jaga hati, tp menghargai penat lelah ko tu....tpkan mity, jgn rajin sekejap jek tau....he he he...

p/s : jgn jd mcm aku, selalu ponteng masak, jdlah cam qim, hari2 masak :p

Marriatyi Morsin said...

ooo....tu la aku ni hangat3 chicken poop je kengkadang...

Qim mmg rajin memasak..

Qimy said...

ghajin? ahahha..terpaksa beb! :(

tp dlm paksa3 tu paksakan diri ikhlas supaya keja x sia3 hik3..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers