Thursday, April 2, 2009

Kawan menangis sukar dicari...?




Untuk ke sekian kalinya aku bercerita tentang kawan. Banyak dah entri dalam blog ni aku selitkan tentang kawan-kawan aku. Tapi kali ni aku hendak lebih bercerita kawan-kawan aku dari aku sekolah tadika sampai sekarang. Mungkin entri kali ini panjang dan mungkin juga pendek. Aku cuba ringkaskan yek...

Tadika Kemas Taman Bunga Raya, Setapak, Kuala Lumpur. Dulu aku macam tomboy. Kawan aku adalah sepupu aku yang muda setahun. Lelaki . Aku suka buli dia. Dalam masa yang sama aku rapat dengan ketua kelas. Masih juga lelaki. Nama dia Fuad. Tapi hubungan kawan sampai situ je la sebab habis tadika aku berpindah ke Johor.

Sekolah rendah pertama, aku Sekolah di Sekolah Sri Skudai. Tak lama di sana. Cuma setakat darjah 2 , kemudian aku berpindah di Sekolah Kebangsaan Senai. Semasa di Skudai kawan aku cuma satu je, kawan dari Korea. Nama dia Chiew Song Suk. Berkawan sekejap sebelum di pulang di Korea. Masa tu bapa dia bekerja di UTM. Dia baik orangnya, mak dia dan adik dia pun baik. Tapi sayang aku tak ambil atau simpan sebarang alamat untuk berhubung dengan dia. Di Sekolah Kebanggsaan Senai, aku ramai kawan. Aku paling rapat dengan Maslina Ismail. Memang rapat. Ke mana saja bersama. Habis darjah 6, aku dan Maslina berpisah. Dia sekolah lain aku sekolah lain. Putus hubungan namun tahun lepas aku dapat nombor handphone dia. Aku kontek dia, berbual mesra tapi macam tak selesa. Macam ade blok penghalang. Tak sama line. Isyarat berbeza.

Sekolah menengah, aku bersekolah di Kolej Tunku Ampuan Mariam. Dari tingkatan satu sampai 3. Sekolah ini mengajar aku hidup berdikari (dan jadi lebih manja). Di sana aku rapat dengan insan bernama Rinna Emelia Balqish. Qish tinggi, hitam manis orangnya tapi sangat pandai. Pemurah dan sangat baik hati. Kenangan yang tak boleh aku lupa tentang Qish adalah, masa aku kena darah istihadah. Masa tu aku tingkatan 3, hampir 2 bulan aku kena sakit itu. Nak jadi cerita, sedang aku study bersama-sama Qish, aku 'tembus'. Darah aku bertakung di kerusi di dewan makan. Baju aku jangan cakaplah. Qish menyuruh aku bersihkan diri. Selesai aku bersihkan diri, aku nak bersihkan kerusi tadi. Tapi rupa-rupanya dia dah tolong bersihkan kerusi tadi dan turut mengemop lantai di sepanjang titisan darah yang ada. Kalau diri aku di tempat Qish, belum tentu aku mampu buat apa yang dia buat untuk diri aku.

Seterusnya aku sekolah di Sek.Men.Keb.(A) Bandar Penawar. Di sini aku ramai kawan rapat. Aku anggap rapat tapi tak tahulah mereka. Klik sini untuk tahu siapa mereka. Tapi aku paling ingat dengan Qim sebab aku dan dia selalu bangun lebih awal dari pelajar lain. Bangun pukul 5 pagi, mandi dan solat di dalam dorm. Masa budak-budak lain sibuk pergi solat subuh di surau, aku dan Qim berlenggang pergi ke dewan makan untuk sarapan. Begitulah setiap hari. Budak laki sound kami buat tak layan. Dan paling manis kisah aku, Qim, Aunty Marry (mak Qim) dan pengsan dalam dorm. Kisah paling unik dan paling indah. Setiap kali aku kenang semula kisah tu, pasti aku tersenyum sendiri. Nakal.

Selepas SPM, aku masuk matrikulasi UKM tapi tempat belajar di Kolej Unitek, PJ. Di sini aku rapat dengan budak rumah aku. Sara, Sab, Dina, Ihan, Ida dan Awa. Aku masih berhubung dengan mereka. Terutama Sara. Sara anak tunggal, hitam manis dan punya senyuman paling menawan.

Habis matriks, aku tidak menyambung pengajian di UKM tetapi di ITTHO aka KUiTTHO aka UTHM. Di sini yang menjadi kawan baik aku adalah suami aku sendiri. Selain nama-nama seperti Kak Fir, Ida, Ewa, Ju dan ramai lagi (sekadar menyebut beberapa nama). Di sini juga aku kenal apa itu kawan dan apa itu lawan. Aku pernah dipulau oleh kawan hanya kerana aku punya 'kekasih hati'. Kisah yang satu ini juga menarik. Kerana dipulau, aku hanya duduk di rumah sewa tanpa kawan untuk berbual bicara. Namun Tuhan Maha Adil. Ada satu ketika, mereka tidur lambat. Mungkin study kerana keesokan harinya mereka ada Final Exam. Pagi-pagi setelah aku solat subuh aku bersiap. Aku tak menduduki exam tersebut. Hanya bersiap seperti biasa. Aku tunggu kawan-kawan bangun tapi sampai pukul 7.30 mereka tak bangun lagi. Exam pukul 8.30 pagi. Hati setan memujuk supaya membiarkan mereka nyenyak tidur. Terlepas exam dan gagal kertas pagi itu. Tapi hati kasihan seorang kakak (aku tua setahun dari mereka), dan juga memikirkan kasihan mereka, aku kejutkan juga mereka. Lambat. 7.45 pagi. Sengaja aku hendak tengok mereka kelam-kabut. Dan alhamdulillah mereka sempat menduduki exam tersebut. Bertitik-tolak dari hari itu, mereka mula mendekati aku seorang demi seorang. Benar; jika orang memberi kita tuba, jangan kita balas dengan racun berbisa. Tapi hadiahkan mereka halwa agar mereka tersipu sendiri.

Selesai ijazah pertama, aku meneruskan pengajian sarjana. Kawan yang rapat Julia. Dia baik, sangat comel dan putih. Badannya bulat tapi sangat suka ketawa. Bila dia penat, pipi dia yang tembam memerah macam buah tomato. Comel dan sangat comel. Kami berkawan rapat tidak tetapi sangat mesra. Persahabatan terus terjalin sehingga di tempat kerja. Bekerja di tempat yang sama. Anak rantau. Maka kami makin rapat. Di tambah pula dengan Mala. Kami 3 serangkai ke mana sahaja bersama. Mala kawin awal, anak sudah 2. Baik, suara comel, dan sangat tegas. Pemurah dan sangat toleran. Dialah jiran sebelah rumah aku, di pejabat dia duduk di hadapan aku. Kami gelar diri kami rakan sepemakanan. Tapi semua itu aku dah tinggalkan. Pindah ke JB mengikut suami. Namun kami tetap berhubungan.
Sekarang di tempat baru, aku punya ramai kawan baru. Di pejabat, aku rapat dengan Kak Afzan. Tapi yang paling aku tunggu ialah untuk berbual dengan rakan-rakan tetingkap. Qim, Teja, Awa, Rehan, Sherin, Mai, Lily, dan Sam. Ada saja cerita. Ada saja gosip dikongsi bersama. Ada saja borak nakal penceria suasana. Tidak seperti hari-hari lain, hari ini aku menjadi tidak stabil. Emosi tidak menentu dan rasa rajuk hati dengan kawan aku Qim. Bodoh benar aku. Perangai seperti budak-budak. Tidak sedar diri sudah tua. Mahu merajuk, menangis dan minta dipujuk. Betul ke kawan menangis sukar dicari? Tidak kerana aku sudah menemui siapa mereka.

10 comments:

Teja said...

Mity : Entry ko kali ni aku x nak komen byk2....cuma aku nak tinggalkan jejak pertama jek :)

Terima kasih atas persahabatan ini Mity...aku menghargainya...

dhan said...

semoga persahabatan ini kekal selamanya.. terus subur dan mekar.. InsyaAllah...
Aku amat sayang pada persahabatan ini... Thanks for your care n love..
Muahhs

Qimy said...

huwaaa...sbb aku la ni ko tulis entry ni..huwaaa...dah smlm aku bitau paie aku wat ko nangis, paie marah aku..huwaaa....

aku xdpt balas apa yg ko rasa dlm ikatan pesahabatan kita mity..aku ni mmg kurang caring, mulut xde penapis finas, suke provoke org, dah la muka sombong, mmg x layak la nak dpt kawan sebaik ko..n korang gak gang tetingkap.

mulai ari ni, aku xmo join korang dah..aku join org3 yg seperangai buruk ngan aku..bio padan muka aku..huwaaaa....

bye bye mity..i lap u ol..
huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

sherin said...

tenkiu mity...;)luv u!

p/s:sengal tol budak qim..:)

Marriatyi Morsin said...

Teja- dulu aku xpenah cakap dengan ko sangat, tp la ni aku slalu rempit pi rumah ko

Rehan- aku pon x penah ckp dgn ko, tp skrg ni bergosip sokmo dengan ko

sherin- bdk glemer dah kawan dgn aku yea yea...

qim- aku yg perasan sendri..hahahha
tp betul la..tiap3 hari aku mesti bukak blog ko n tunjuk kat somi aku. somi aku ckp anis comel

mai said...

case aper plak merajuk ngan qim nie maity...si qim nie, dia cuma pujuk harry potter ajer..takpun, pujuk wak fir..orang lain bolayan...

tq for all da frenships geng tetingkap..w/pun aku ibarat tisu, selalu terkuar..tapi aku seronok ajer, bila baca gossip korang...paling aku raser kelakar, siap ada kelas IT (aku baca skype hari tuh)

Qimy said...

oit mai, nak ngumpat aku pon ngumpat la blkg3..dpt gak aku pahala hik3..

Marriatyi Morsin said...

mai: klakar la ayat ko umpama tisu...slalu terkluar...hehehhe

qim: dia umpat tp ko bleh tau so pahala kongsi2

mai said...

ayat tisu tuh sherin kasi...dia refer gambar ugly duckling...then, adala seciput tisu..dia kata aku..sengal sherin

Marriatyi Morsin said...

ooo dalam gmbr itik3 tu yek? dlm fb...klakar....hahahahaha

mai=seciput tisu....

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers